دور ریختن مواد غذایی در فرانسه ممنوع شد!

دور ریختن مواد غذایی در فرانسه ممنوع شد!

این قانون چند ماه پس از مطرح شدنش در ماه دسامبر تصویب شد و حالا کاملا رسمی‌است. فرانسه اولین کشوری است که دور ریختن مواد غذایی را برای عمده فروشان ممنوع اعلام کرد. سوپرمارکت‌ها و تولید کننده‌های محلی از این به بعد باید مواد غذایی فروخته نشده را به خیریه‌ها اهدا کنند !
به گزارش موسسه بریتانیایی مهندسان مکانیک (به اختصار IME) که در سال 2013 منتشر شد، بیش از 50 درصد مواد غذایی جهان دور ریخته می‌شود. در کشور‌های توسعه یافته، یک انسان به طور متوسط سالانه 100 کیلوگرم ماده غذایی را دور می‌ریزد؛ تازه این آمار بدون در نظر گرفتن سوپرمارکت‌هاست. در ژوییه سال 2014، کمیسیون اروپا از اهداف تازه خود برای مقابله با اتلاف مواد غذایی گفت و از کشور‌ها خواست با تنظیم یک چارچوب کاری، انجام این کار را عملی کنند. همان طور که می‌بینید فرانسه در این راه پیش قدم شده است.
پس از تشکیل یک کمپین مردمی‌از خریداران فرانسوی، کارگران موسسه خیریه و فعالان مبارزه با فقر، این قانون به اتفاق آرا به تصویب مجلس سنای فرانسه رسید. علی رغم این که همه با اتلاف مواد غذایی مخالف بودند، باز هم سوپرمارکت‌ها حجم بالایی از آن‌ها را دور می‌ریختند، به خصوص وقتی تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک می‌شد. این قانون، سوپرمارکت‌ها را از غیر قابل خوردن کردن مواد غذایی با ریختن آب یا سفیدکننده روی آن‌ها منع می‌کند؛ کاری که قبلا بسیار رایج بود.
گیوم گروت (Guillaume Garot)، از نمایندگان حزب سوسیالیست فرانسه که به ساخت این چارچوب کمک شایانی کرد، می‌خواست با سیستمی‌که در آن تولید کنندگان به خاطر وجود کوچترین نقص در یک بسته از مواد غذایی، کل آن را دور می‌ریختند مقابله کند. حالا، تولید کنندگان می‌توانند آن‌ها را به خیریه‌ها بفرستند.
گروت می‌گوید: امروزه طوری شده که یک سوپرمارکت مثل کارفور (Carrefour)، با پیدا کردن یک ایراد کوچک در جعبه ماست‌های برند خودش، کل آن را به تولیدکننده لبنیات پس می‌فرستد. آن تولید کننده هم قانونا موظف است همه آن‌ها را دور بریزد، حتی اگر عالی ترین کیفیت را داشته باشند. این یک اتفاق رایج و معمول است که در ابعاد بسیار بزرگ تری رخ می‌دهد-سالانه چندین میلیون سطل ماست دور ریخته می‌شود. این قانون جدید، این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که چنین ماست‌هایی را حتی بدون اجازه گرفتن از سوپرمارکت‌ها به خیریه‌ها بدهند.

فرانسه با این قانون به مبارزه با دور ریختن مواد غذایی برخاسته است.
فرانسه با این قانون به مبارزه با دور ریختن مواد غذایی برخاسته است.

 

برای مشاهده اطلاعات بیش تر به ادامه مطلب بروید

ادامه ی مطلب ...

برای دسترسی به ادامه ی مطلب، باید عضو سایت بشوید. اگر قبلا در سایت عضو شده اید، برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

نویسنده مطلب: احسان صیرفی

احسان صیرفی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...