مطالعه موجودات فضایی و لنزهای گرانشی در قطب شمال

مطالعه موجودات فضایی و لنزهای گرانشی در قطب شمال

مشاهدات نجومی‌اغلب در دل کویر و رصدخانه‌های مجهز انجام می‌شود. اما تلاش برای بهینه سازی مشاهدات نجومی‌یک گروه تحقیقاتی را به قطب شمال کشانده است. اریک استنبرگ که این تیم کارشناسی از شورای علوم کانادا را رهبری می‌کند، معتقد است مشاهدات نجومی‌در قطب شمال می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیتی را از دوره‌های شفاف، آرام و تاریکی تهیه کند که حداکثر 100 ساعت دوام می‌آورند. مقاله ای که اخیراً توسط استنبرگ و همکارانش منتشر شده، بیانگر پیشرفت‌های اخیر در دستیابی به مشاهدات بسیار دقیق از خط الراس 600 متری در نزدیکی پایگاه پژوهشی یوریکا در جزیره السمر واقع در شمال کانادا است.

مشاهدات نجومی‌در قطب شمال از طریق تاسیسات PEARL در شمال کانادا انجام می‌شود
مشاهدات نجومی‌در قطب شمال از طریق تاسیسات PEARL در شمال کانادا انجام می‌شود.

برای مشاهده اطلاعات بیش تر به ادامه مطلب بروید

تلسکوپ جدیدی که توسط این تیم تحقیقاتی امتحان شده در آزمایشگاه تحقیقاتی قطبی زیستی و جوی یا PEARL واقع شده است. اگر بخواهید در زمستان به سمت این رصدخانه بروید، باید با کامیون از جاده 15 کیلومتری پایگاه تسهیلات دریایی عبور کنید. این کمپ اصلی توسط اداره محیط زیست کانادا راه اندازی شده و توسط یک شرکت پروازی و دریایی ارائه خدمات می‌کند. اخیراً چند دوربین میدان گسترده که در دانشگاه تورنتو طراحی شده، در نزدیکی یوریکا نصب شده تا با مشاهده هزاران ستاره پایگاه داده این مرکز گسترده تر شود.

مطالعه قبلی استنبرگ و همکارانش نشان داد که داده‌های بدست آمده از PEARL حاکی از آن است که 68 درصد مواقع در این منطقه هوای صاف و روشن غالب است. بعد از انجان چند آزمایش مهم، تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که این سایت میتواند در طول دوره‌های تاریکی پیاپی، پوشش زمانی بی وقفه و قابل اعتماد – در حدود 100 ساعت دید روشن و واضح از آسمان – ارائه کند.

در این تصویر میتوانید محل تاسیسات PEARL در قطب شمال را روی نقشه ببینید
در این تصویر میتوانید محل تاسیسات PEARL در قطب شمال را روی نقشه ببینید

با این حال، شرایط بهینه ممکن است در اثر طوفان‌های کوتاه اما شدید مختل شود. در مقاله این تیم تحقیقاتی آمده است ” مشکل عمده برای مشاهدات نجومی‌در این منطقه، باد است نه آب وهوای سرد.” تاسیسات PEARL با یک کاوشگر آب و هوای بسیار توانا تجهیز شده که در فواصل زمانی 10 دقیقه ای شرایط سایت را مخابره کند. این کاوشگر برای انجام اینکار از شبکه تشخیص تغییرات جوی کانادا (CANDAC) کمک میگیرد.

مشاهدات نجومی‌در قطب با چالش‌های متعددی روبرو است اما محققانی مثل استنبرگ بدنبال غلبه بر این مشکلات هستند تا بتوانند روی لنزهای گرانشی و پدیده‌های مشابه آن مطالعه کنند. البته مشاهدات نجومی‌در قطب‌ها چیز تازه ای نیست و قبلاً مشاهدات زیادی در قطب جنوب انجام شده است. برای مثال، یک جستجوی قطبی برای گذر سیاره‌های فراخورشیدی با تلسکوپ 40 سانتیمتری در گنبد C انجام شده و یک تلسکوپ 50 سانتیمتری مخصوص قطب جنوب (AST3) در گنبد A قطب جنوب هم وجود دارد. استنبرگ گفته است فقط در فضای کف تاسیسات PEARL فضای کافی برای بیش از 5 تلسکوپ وجود دارد؛ البته اگر طراحی این تلسکوپ‌ها بهینه سازی و جمع و جور باشد.

نویسنده مطلب: احسان صیرفی

احسان صیرفی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...