دانشمندان برای اولین بار از یک مرگ گلبول سفید فیلمبرداری کردند

دانشمندان برای اولین بار از یک مرگ گلبول سفید فیلمبرداری کردند

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند یک فیلم زمان گریز از مرگ گلبول سفید تهیه کنند. این فیلم نشان می‌دهد که یک گلبول سفید در آخرین لحظات عمرش سعی میکند درباره وجود یک عنصر خطرناک و کشنده به سایر اجزای سیستم ایمنی بدن اطلاع دهد.

یک تیم تحقیقاتی استرالیایی در حین مشاهده گلبول‌های سفید – یکی از سلول‌های سیستم ایمنی که از بدن در برابر مهاجمین خطرناک محافظت میکند – از میکروسکوپ زمان گریز استفاده کردند و لحظه مرگ آنها را ضبط کردند. برای اینکه بتوان مرگ یک سلول را به درستی به نمایش کشید باید در یک ثانیه صدها تصویر گرفت تا همه چیز بخوبی ثبت شود. محققان با بررسی بیشتر این فیلم متوجه شدند وقتی یک گلبول سفید می‌میرد، چیزی به نام ” مهره ” ایجاد میکند که به سیستم ایمنی بدن درباره وجود عامل بیماری زا هشدار می‌دهد.

در ویدیوی زیر می‌توانید ویدیوی مرگ گلبول سفید را ببینید؛ اتفاقی که در بدن همه ما رخ داده است:

برای مشاهده ویدیو کلیک کن

 

برای مشاهده اطلاعات بیش تر به ادامه مطلب بروید

وقتی روند مرگ سلول آغاز میشود، توده‌هایی را می‌سازد که به سمت بیرون هل داده می‌شوند و بعد از اینکه سلول منفجر می‌شود مهره‌هایی به بیرون پرتاب می‌شوند. این مهره‌ها که به شکل برآمدگی‌های یک گردنبند هستند، در مرحله بعد به شکل مهره‌های منفرد درمی‌آیند.

پیش از این گمان میشد گلبول‌های سفید قبل از مرگ بصورت تصادفی از هم می‌پاشند. اما تحقیقات برعکس این را نشان داده است؛ مرگ گلبول سفید و سایر سلول‌های ایمنی کاملاً کنترل شده است و طی سه مرحله رخ میدهد. سلول‌ها ابتدا متورم می‌شوند، سپس منفجر می‌شوند و در نهایت هم اجزای باقیمانده آنها از هم جدا می‌شوند. در طول این فرایند، مهره‌هایی که به سیستم ایمنی هشدار می‌دهند از هسته سلول خارج می‌شوند. این مهره‌های منفرد بعد از آگاه کردن سیستم ایمنی بدن از وجود عامل بیماری زا متلاشی می‌شوند.

این زنجیره از مهره‌ها که بعد از تورم و انفجار گلبول سفید بوجود می‌آیند هشت برابر اندازه خود سلول هستند. گلبول‌های سفید اطراف براحتی این مهره‌ها را جذب می‌کنند. بنظر میرسد درون این مهره‌ها نوعی مولکول وجود دارد وقتی توسط سلول زنده خورده می‌شود، سیگنال هشدار را می‌فرستد. در واقع این مولکول همان سیگنالی است که گلبول‌های سفید اطراف گلبول مرده را از وجود عامل بیماری زا مطلع میکند.

برخلاف تصور دانشمندان مرگ گلبول سفید یک فرایند کنترل شده و هدفمند سه مرحله ای است
برخلاف تصور دانشمندان مرگ گلبول سفید یک فرایند کنترل شده و هدفمند سه مرحله ای است

محققان فکر می‌کنند ویروس‌ها با دزدیدن این مهره‌ها می‌توانند از دست سیستم ایمنی بدن فرار کنند و در کل بدن پخش شوند. این تیم تحقیقاتی متوجه تداخل برخی از داروها در این روند شده است. به گفته سرپرست تیم، داروهای ضد افسردگی می‌توانند کل این فرایند را مسدود کنند و یک آنتی بیوتیک هم میتواند پیشبرد این واقعه جلوگیری کند.

یافته‌های این تحقیق می‌تواند پیش زمینه دستیابی به تکنیک‌های جدیدی برای مقابله با بیماری‌های مختلف باشد. شاید روزی دانشمندان براساس همین ویدیو بتوانند کارایی مهره‌های هشدار دهنده را بیشتر کنند تا از مرگ گلبول‌های سفید دیگر جلوگیری کنند و قبل از پخش شدن ویروس در بدن سیستم ایمنی را برای مقابله با آن آماده کند.

نویسنده مطلب: احسان صیرفی

احسان صیرفی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...