با برد آردوینو و تگ RFID دستگاه حضور و غیاب بسازید

با برد آردوینو و تگ RFID دستگاه حضور و غیاب بسازید

در این ساختنی آموزش ساخت دستگاه حضور و غیاب با فناوری RFID را یاد می‌گیرید. از این دستگاه می‌توانید در کلاس‌های درس، محل کار و … استفاده کنید. ساخت دستگاه حضور و غیاب با این روش نیاز به مهارت خاصی ندارد و همین که کار با برد آردوینو را بلد باشید، کافی است. این دستگاه حضور و غیاب از تگ‌های RFID برای ثبت حضور افراد استفاده می‌کند. هر شاگرد یا کارمند یک تگ مخصوص دارد که برای ثبت حضور باید آن را جلوی دستگاه ریدر نگه دارد. داده‌های دستگاه هم در یک فایل CSV ذخیره می‌شوند تا همیشه در دسترس باشند.با ساختنی همراه شوید.

این آموزش ساخت فقط شامل مراحل ساخت مدار دستگاه و برنامه ریزی آن می‌شود. سایر مراحل از جمله تعریف کردن تگ‌های RFID و ساخت جعبه برای دستگاه را باید خودتان انجام بدهید.

طراحی دستگاه حضور و غیاب

قطعه اصلی دستگاه حضور و غیاب یک ریدر RFID است که یک رشته ASCII 12 بایتی را از طریق پین SOUT (سطح TTL) منتقل می‌کند. به این ترتیب می‌توانید افراد را از یکدیگر تشخیص بدهید چون هر تگ RFID رشته منحصربه‌فردی را تولید می‌کند. سپس این رشته به لاین RX آردوینو ارسال می‌شود و مورد پردازش قرار می‌گیرد تا حضور یا غیبت فرد ثبت بشود.

از بایت آغازین و بایت پایانی برای تشخیص اینکه رشته درست از ریدر دریافت شده، استفاده می‌شود. ده بایت وسطی ID منحصربه‌فرد تگ می‌باشند که با ID ذخیره شده در فلش مموری MCU تطبیق داده می‌شوند. به این ترتیب نام و سایر مشخصات صاحب تگ RFID مشخص می‌شود. بعد از پیدا کردن ID منطبق بر ID تگ خوانده شده، ID و اطلاعات مربوط به آن در کارت SD وارد می‌شوند. هر روز یک فایل جدید روی کارت SD ساخته می‌شود که اطلاعات حضور و غیاب آن روز در آن ذخیره می‌شود. فرمت این فایل‌ها CSV است که از طریق برنامه‌هایی مثل اکسل و اکسس قابل اجرا هستند.

برای استفاده از دستگاه حضور و غیاب باید اطلاعات هر کاربر را به همراه ID تگ مخصوص آنها در برنامه وارد کنید. برای پیدا کردن ID تگ RFID، از برنامه ساده ای استفاده می‌کنیم که بعد از آپدیت دیتابیس بکار برده می‌شود (تمام کدها و برنامه‌های لازم را در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم). اضافه کردن یا ویرایش اطلاعات بسیار ساده و مشابه ویرایش آرایه است. تمام اطلاعات در سه آرایه tag، name و roll ذخیره می‌شوند. حواستان باشد این اطلاعات را به ترتیب ایندکس آرایه وارد کنید.

 

برای مشاهده اطلاعات بیش تر به ادامه مطلب بروید

ادامه ی مطلب ...

برای دسترسی به ادامه ی مطلب، باید عضو سایت بشوید. اگر قبلا در سایت عضو شده اید، برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

نویسنده مطلب: احسان صیرفی

احسان صیرفی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...